top of page

לגלות מחדש איזון ובריאות אחרי ראש השנה: גישה מדעית לבריאות בין חגיגות

עודכן: 5 באפר׳

ראש השנה מציין את תחילת השנה החדשה שלנו והוא בהחלט זמן לחגיגה. סעודה היא חלק מהותי מהחגיגות, ולעתים קרובות, הדגש הוא יותר על הנאה מאשר על ערך תזונתי. אבל מה קורה כשהחגיגה מסתיימת? איך נתאים מחדש את ההרגלים היומיומיים מבלי לאבד את תמצית השמחה שמביא איתו החג?


רימונים תפוח ודבש
רימונים תפוח ודבש

כמי שעורכת מחקר על הגנטיקה של השמנת יתר במעבדה של פרופ' בירק באוניברסיטת אריאל, אני יכולה לומר שככל שהסעודות יהיו מבוססות על מזון בצורה שהטבע נתן לנו כך נוכל לשמור על הבריאות הכללית שלנו. אם הגנים גרמו לך לנטייה להיאבק במשקל, אל ייאוש. עדיין יש לך שפע של בחירות והתנהגויות שיכולות להשפיע באופן משמעותי על הבריאות והמשקל שלך. אז בואו נקפוץ ליסודות ונעשה החלטה לגבי איך לחגוג חגים מבלי לנטוש את מטרותינו הבריאותיות.


מדע ההתאמה מחדש

ראש השנה והחגים הם דווקא הזדמנות לחזור למסלול ולקחת החלטות חשובות על הבריאות שלנו לקראת השנה החדשה. הגנים שלנו עשויים לקבוע חלק מהנטיות שלנו, אבל לבחירות אורח החיים שלנו יש לרוב את המילה האחרונה. חישבו על המבנה הגנטי שלכם.ן כמו הגדרות ברירת המחדל במחשב - כן, הן חשובות, אבל יש לכם.ן את הכוח להתאים את ההגדרות כך שיתאימו לצרכים שלכם.ן.

פעילות גופנית: בעל הברית הטוב ביותר שלכם.ן

לפעילות גופנית יש אינספור יתרונות בריאותיים והיא בהחלט כלי נהדר שיש לנו בידיים כדי לאזן את החגיגות וימים של יציאה משיגרה.


פעילות גופנית: בעל הברית הטוב ביותר שלכם.ן
פעילות גופנית: בעל הברית הטוב ביותר שלכם.ן

טיפ: פעילות גופנית לא חייבת להיות מטלה מונוטונית. לרקוד לצלילי השירים האהובים או לשחק ספורט מהנה עם משפחה או חברים זו פעילות נהדרת. המפתח הוא לזוז יותר ולשבת פחות.

יתרונות:

  • הגברת קצב חילוף החומרים

  • שיפור ניכר במצב הרוח והרווחה הנפשית

  • שריפת (לפחות חלק) מהקלוריות הנצרכות במהלך חגיגות החג


החלפת משקאות מוגזים במים

לצד שפע האוכל שמאפיין את חגי ישראל, אין צורך במשקאות מוגזים, מתועשים שמזיקים לנו לבריאות. הניחו קנקן מים יפה במרכז השולחן, שימו בו קרח ודאגו ללגום לפני, בזמן ולאחר הארוחה.


החלפת משקאות מוגזים במים
החלפת משקאות מוגזים במים

טיפ: הוסיפו פרוסות של לימון, עלי נענע ומלפפון למים כדי לתת להם טוויסט מעניין.

יתרונות:

  • שתיית מים לפני ארוחה הרבה פעמים תורמת לצמצום כמות האוכל שנצרוך בארוחה ואף מגבירה את תחושת השובע שלנו עוד לפני שהתחלנו לאכול

  • אפס קלוריות

  • תורמת להידרציה של הגוף ולחות של העור


אכילה לאט ובתשומת לב

במיוחד בחגים כשאנחנו אוכלים לצד משפחה וחברים חשוב להאט את הקצב ולשים לב שאנחנו בולעים מזון לעוס ולא דוחפים את הביס הבא עוד לפני שסיימנו את הקודם


טיפ: הניחו את המזלג בין ביס לביס כדי לתת לעצמכם רגע ללעוס ולהתענג על האוכל שלכם.

יתרונות:

  • שיפור העיכול

  • שליטה טובה יותר במנות

  • חווית אכילה טובה יותר


תעדוף מזון טבעי, מזין ותוצרת בית

אם תשאלו אותי מה העקרון הכי חשוב לי כחלק מתזונה נכונה ובריאה, אומר שהמזון שאחנו אוכלים יהיה בצורה הכי קרובה לאיך שהוא נמצא בטבע כי זו כנראה הייתה כוונת המשורר. תאכלו - אוכל. ולא - אוסף של חומרים כימיים, תוספים וטעמים מלאכותיים המאפיינים את המזון המתועש שלברוח ממנו נהיה ממש אתגר.


טיפ: הכינו מנות חג עם טוויסט בריא על ידי החלפת מרכיבים. לדוגמה, השתמשו בקמח מלא במקום קמח לבן.

יתרונות:

  • עשיר ברכיבים מזינים

  • ללא תוספת חומרים משמרים או כימיקלים מזיקים

  • ניתן להתאמה אישית לצרכים התזונתיים


שבו בזמן האוכל

כשאנחנו יושבים בזמן האוכלים, אנחנו מודעים יותר לכמות שאנחנו אוכלים ויותר מזה, אנחנו יכולים ליהנות מהאכילה, להרגיש את הטעמים ויהיה לנו גם קל יותר לעצור בזמן. כשאנחנו אוכלים בעמידה ותוך כדי עיסוקים נוספים סביר שנאכל הרבה מעבר למה שהגוף שלנו באמת צריך.


שבו בזמן האוכל
שבו בזמן האוכל

יתרונות:

  • אכילה מודעת

  • מפחית את הסיכון לאכילת יתר

  • מסייע לעיכול תקין


לסיכום

ראש השנה הוא זמן טוב כמו כל זמן לבחון מחדש את הבחירות שלנו באורח החיים. אמנם הגנים שלנו עשויים לקבוע את הבמה, אבל ההרגלים היומיומיים שלנו הם השחקנים שמגלמים את סצינות חיינו. על ידי תשומת לב ואימוץ התנהגויות בריאות, לא רק שתנווטו את החגים בקלות, אלא גם תשפיעו לאורך זמן על הבריאות והרווחה הכללית שלכם. כי החיים אינם עוסקים בהימנעות מחגיגות אלא לחגיגות בצורה שמכבדת גם את המסורות שלנו וגם את הגוף היקר שלנו.

bottom of page